שאלתי את עצמי מה הדרך הטובה ביותר להתכונן חוץ מלקרוא כל מה שנקרה בדרכנו. אפילו אם הקריאה שלי כרגע בסדר, מה ניתן לעשות בשביל באמת לקחת את זה לשלב הבא ואיך נוכל לעשות זאת? המאמר הבא ינסה לעשות קצת סדר בבלגן. קריאת תוים ראשונית מעולה (Prima vista) נחוצה לנו. אין ספק שאחת המיומנויות החשובות למוזיקאי המקצועי היא היכולת שלו לקרוא טקסטים מוזיקליים אם בחזרות של הרכבים  שונים או בכתיבת הפרויקטים שלנו – אנחנו נדרשים לביצוע המטלה הזאת.

בסיטואציה של אודישנים או מבחני כניסה למוסדות לימודים, מקובל להיבחן בנושא הקריאה, וכך יוצא שאם אנחנו רוצים להיות ב"שוק" –  קריאה היא בהחלט מיומנות נדרשת.

לצערנו זה לא מספיק להגיד "פשוט נקרא ונשתפר" וזו לא עיצה מספיק מועילה . לאמר למישהו "פשוט תקרא יותר"  לא יעזור לו ממש. קריאה מהדף, כמו המון טכניקות אחרות שאנו מפתחים כמוזיקאים, היא מיומנות וככל מיומנות – גם היא ניתנת לשיפור וללימוד ומיצוי.

במקום לנסות ולהשתפר בצורה עיוורת, ניתן להתבונן במרכיבים של המיומנות לקריאת תווים, ולעבוד במטרה לפתח כלים מתאימים לקריאת תווים. משום מה הורגלנו לחשוב, שאנחנו חייבים ללמוד לקרוא תווים טוב, באופן שונה משאר המיומנויות שדורש כישרון מוזיקלי, האמת היא שככל אימון אחר הקשור למוזיקה, גם קריאת תווים משתפרת  באימון יומי ובסיסי בעזרת קצת תשומת לב לפרטים.

קריאה ראשונה משמעותה, נגינת יצירה שמעולם לא נוגנה, אבל עדיין, מדובר במוזיקה או ליתר דיוק קריאת מוזיקה + תירגום מוזיקה ולכן, אנחנו רוצים לבדוק את הדרך שבה אנחנו תופסים את קריאת התווים מוזיקה

ישנם אלמנטים ספיציפיים המשפיעים במישרין על היכולת לקרוא מוזיקה. קריאת תווים מהירה אינה באה ביום בהיר אחד, אלא היא תוצאה של מאמץ והתמדה. החלק הטוב הוא שניתן ללמוד את כלל האלמנטים ולהגיע לתוצאות בזמן קצר יחסית.

לפניכם חמישה סעיפים המאגדים את תהליך קריאת התווים למקשה אחת וע"י תירגול תוכלו לשפר את מיומנות הקריאה שלכם. כל מיומנות תלויה בשניה והתוצאה היא סיכום של כולן. אם הטכניקה עדיין לא מוכרת לך, רצוי שלא לדלג על שלבים. אם תבצעו עבודה על כל אחד מהפרמטרים האלו בכל פעם שתיקראו טקסט מוזיקלי מתווים, קריאת התווים שלכם תשתפר ללא היכר.

1.תשומת לב/ ריכוז

בנאלי ככל שזה עלול להישמע, תשומת הלב והריכוז שלכם בזמן עבודה עם טקסט מוזיקלי היא התכונה הכי חשובה להצלחה שלכם בקריאת מוזיקה. ללא ריכוז אתם עלולים להחמיץ פעימות מודגשות, ולנגן את התווים בסדר מבולבל, למען האמת, רוב הטעויות הקורות בביצוע בתהליך של קריאת תווים, נובעות מחוסר ריכוז. אנחנו מבלים ככ הרבה זמן בביצוע באימונים חזרות  והופעות, מבלי שנהיה מרוכזים במאה אחוז ויש לזה מחיר. לפעמים אנחנו מחפשים פרצוף מוכר בקהל, או סובלים ממחשבות המתרוצצות במוחנו, חושבים על קטע הסולו שלנו, והחיים שלנו, ולפעמים פשוט מאבדים את הריכוז. התווים נמצאים על הדף אך המיינד שלנו לא נוכח ופעיל במשימה וזה- מתכון לאסון.

בשלב ראשון, צריך להפסיק את חוסר תשומת הלב הזה.

                                                     2.לשים לב לפעמות

בכלל מופע ,תזמורתי תוכל מיד  לזהות את אלו הקוראים בקלות ואת אלו שנאבקים. אלו שקוראים טוב יראו בטוחים בעצמם, רגועים ולגמרי בעניין, ולא נראה שאפילו הקטעים המהירים מזיזים להם.

מצד שני, אלו שקוראים בצורה עילגת, נראים לגמרי המומים.הראש שלהם קבור בעמוד התווים,הם סופרים בחשש ומחלקים כל רבע ומכים בחוזקה עם הרגל, או בקיצור, הם מחזיקים מעמד בקושי.

מה יש לאלו שקוראים טוב שאין לאחרים? הנגנים האלו הבינו איך לעמוד באתגר של קריאת מוזיקה בהצלחה.

החלק הזה של קריאת מוזיקה מכניס הרבה מוזיקאים לצרות, במיוחד בקטעים מהירים, בהם כל ביט נספר בחרדה. הם חושבים על כל רבע בחשש שמא החמיצו, על מנת שלהיות נגן טוב יותר, אתם חייבים לעשות בידיוק הפוך.אתם צריכים לא לפחד מכל ביט ולהסתכל על מוזיקה בחטיבות גדולות יותר, של זמן.

תנסו לחשוב ולהרגיש את המוזיקה שעל הדף כאילו נכתבה בחצי מהמהירות אליה אתם מכוונים. במקום להסתכל על תו רבע ולחלק אותו לשמיניות, תנסו לחלק בדמיון את התיבה לשני חלקים ולראות איפה הביטים החזקים נופלים. אם תתמידו אתם תשחררו את מוחכם לדברים מוזיקליים יותר. בוא נפשט את הקונספט הזה.

נגיד שאתם צריכים לקרוא את הקטע הבא.

נגן לא מיומן יקרא כל פעמה בנפרד ויסתכל  (לחוד) על כל תו.  אמנם נגן נפלא, יתחיל בלחלק את התיבה לביטים חזקים, (הפעמות ו-1 ו-3).

עכשיו נגנו את התיבה בחצי מהירות בכל פעם נגנו שני ביטים _מסומן בחץ:

ניתן להמשיך בצורה הזאת מהחצי השני של התיבה

או לנגן תיבה שלמה

אתם רואים, בקלות איך בצורה הזאת קל ורגוע יותר לספור את הקצב ולנגן כל רבע נכון. שאפו לחלוקה נכונה ויזואלית של התיבה בצורה הזאת. זה דורש מעט אימון אבל משתלם.

3.זיהוי תבניות

ישנם רק מספר מוגבל של אפשרויות לקצב שאתם רואים על הדף איתם תיפגשו בין אם בקריאת תווים בביג בנד או ברגע שתראו מוזיקה בחזרה שלכם

להיות בהיכרות עם המקצבים והחלוקות האלו עי זיהוי מהיר שלהם, יגרום לשיפור משמעותי בהרגלי הקריאה שלכם

בסופו של דבר, אתם רוצים להפסיק לחלק ולספור כל פסיק של קצב בזמן שאתם מבצעים , זוהי עבודה שנדרש לעשות בעת חזרות ולא בביצוע על במה. על הבמה אתם מופיעים זו העבודה האמיתית שלכם ואם צריך לקרוא תווים תנסו לקרוא תמיד בפרספקטיבה רחבה יותר של זמנים ולא כל ביט לגופו, אם תעשו כך לא תצטרכו לשרוף אנרגיה מיותרת כידי לנגן מקצבים ותווים שאתם כבר מכירים.

הנה תרגיל נפלא להשתפר במקצבים ופטרנים שאתם כבר מכירים, קחו תיבה ריקה ומלאו אותה במקצב בספירה פשוטה של ארבעה רבעים – תדאגו שיהיה שם רק רבעים וחצאים, תרשמו את כל האפשרויות שניתן להכניס בתיבה אחת – בקצב של ארבעה רבעים. אח"כ בצעו את אותה המטלה עם ערכים אחרים: שמיניות ורבעים, גם כאן, הקפידו לרשום כמה שיותר אפשרויות שונות בתיבה אחת. אתם תגלו בתהליך הזה הבנה למקצבים נוספים ולאיך הם נראים ויזואלית על הדף. אם ברצונכם לזהות במהירות מקצבים בצורה ויזואלית, לימדו לזהות בקלות ובמהירות קטעי סולם או אקורד המופיעים למולכם.

למשל, הביטו בקטע הבא:

ממש לא צריך לקרוא כאן כל תו, ברגע שמבינים שזהו סולם בירידה, זה דורש רק רגע זריז אחד והתוים מנוגנים. היכולת לראות בצורה ויזואלית קבוצה של תוים המרכיבים קו מלודיה, היא תוצאה של היכרות עם סולמות ואקורדים באופן כללי, גם כאן ניתן לכתוב בצורה ממוקדת תרגילים לקריאה. למשל: סולם בעליה, סולם בירידה, אקורד בעליה, אקורד בירידה. לנועזים שבכם – ניתן לערבב את התרגיל הזה עם תרגיל הקריאה הראשון בערכים ריתמיים שונים. התוצאה: זיהוי של מקצבים + זיהוי של חלקים שונים של סולם (בעליה/ירידה) ופירוקי אקורדים שונים.

אם המקצב מסובך מידי, תוכלו תמיד לחלק אותו בקריאה אטית לפעמות חזקות ולהמשיך הלאה. אנחנו לא מחפשים אחר מקצבים מוכרים וחלקי סולם ואקורד שאנחנו קוראים, אלא דווקא להשתפר במקומות בהם המקצב חמקמק ולא קריא כיון שאינו על הפעמה החזקה ( offbeat) בד"כ אנחנו נקרא בצורה רציפה עד אשר יחלוף על פנינו מכשול מסוג הדומה לזה:

לפתע המוח שלנו קופא, אנחנו מאבדים את הספירה, ומתבלבלים לגמרי. זה קורה מפני שאנחנו לא מסוגלים להבין את הקו ויזואלית ובגלל שיש חיבור בין פעמות חזקות לחלשות. המקצב לא נראה לנו "הגיוני" באותו הרגע והספירה שלנו הולכת לעזאזל. הדרך הטובה להתמודד עם זה (מקצבים מסובכים) זה להבין אותם בספירה איטית ומודעת, ואחכ להכניס אותם אל תוך הזיכרון. ספירה של הפסקות כידוע לנו, דינה כספירה של תוים אשר נשמעים. כיון שהפסקות הן תווים. תיזהרו שאתם קוראים הפסקות, במקרים רבים, אנחנו כל כך מורגלים להסתכל על התווים שהפסקות מעיפות אותנו מהנושא וגורמות לנו להפסיק.אך הפסקות הן חומר מוזיקלי חשוב שאינו ניתן להתעלמות

כיון שקו מוזיקלי יכול לצוץ ובתוכו גם הפסקות, רצוי לשים לב טוב טוב אליהם:

כאמור סימון של הפעמות החזקות יעזור לנו לקרוא ולהבין מה החומר המנוגן הרצוי ואיך לגשת אליו:

בהמשך, בודדו את המקומות בהם יש הפסקות שנוחתות על פעמות חזקות. אלו הם מקומות בעייתיים בגלל שאנחנו מרגישים את הקצב, אבל לא מנגנים שום דבר…במקומות האלו, ניתן לשיר הברה באורך ההפסקה כידי לא לטעות במיקום המדויק של התווים. ע"י שירה, בפועל בזמן ההפסקה.

למשל בצורה הבאה:

בקטע המואר הראשון, ניתן  שר שלוש שמיניות בהברות כמו "טה טה טי" או כל דבר בעל שלוש הברות. בשני הקטעים המוארים האחרים מוסיף הברה אחרת למשל "או". נסו לשיר את הקצב של הדוגמה למעלה. שירו את הצלילים ובמקום הפסקה תשירו את ההברות שהחלטתם.חלקו את ההפסקות בחלוקה שווה (רבע הפסקה -שני הברות זהות) הטכניקה הזו תעזור לכם למקום כל תו בדיוק איפה שהוא צריך להיות בתיבה.

4.הסתכלו מעבר לתיבה

תמיד חכם להסתכל קדימה, אבל אי אפשר לראות יותר ממה שאתה רואה (וינסטון צ'רצ'יל)

אחד מהגורמים שתורמים לטעויות שלנו בקריאה מהדף זה שהתווים שנמצאים מולנו תופסים אותנו לא מוכנים. העיניים שלנו נתקלות בתיבה שאנחנו חייבים לנגן במהירות והמוח לא תופס את האינפורמציה בצורה מספקת. הדבר הבא קורה: אנחנו עוצרים וחושבים לחצי שניה על הדגשים, האיצבוע, הקצב ואז – כבר מאוחר מידי.

כידי להימנע מהסיטואציה, חייבים להיכנס להרגל  ולהסתכל  קצת מעבר לתווים ולמקצבים הנמצאים כרגע. ימינה יותר. אל תיתפסו בוהים במוזיקה עליה אתם עובדים, תהיו מוכנים לתווים הבאים.

כידי לעשות זאת, שמרו את העיניים צמודות לתו או שניים מהתווים הבאים לקראתכם. המיומנות הזאת, מעל לכל הגורמים דורשת קומבינציה של של התרגילים הקודמים.

אתם חייבים להיות לגמרי מרוכזים בידיים שלכם ובו זמנית לראות את המוזיקה כחטיבה יותר גדולה של תווים ולא כפעמה יחידה ובודדת. כאשר אתם מנגנים תיבה, העינים שלכם סורקות את כל מה שבא בהמשך ולכן אל תיתפסו לא מוכנים. תמשיכו גם אם שטעיתם  כי לא מן הנמנע שתעשו טעויות בזמן שאתם קוראים מהדף, כולנו רוצים 100% דיוק, אבל בסופו של דבר אנחנו יכולים לטעות ולהחמיץ תו – זה חלק מהחיים, טעות קטנה אינה סיבה להפסיק את הקריאה או הביצוע לגמרי.

למרות שאנחנו לא רוצים לבצע טעויות בקריאה יש טעויות גדולות יותר. שמעתי פעם מורה אומר: " אני  יכול לקבל  חוסר או טעות בצליל, אבל אני לא מקבל קצב וספירה לא נכונים" זה מוזר לשמוע את האמירה הזאת, אבל אחרי זמן מה נפלו האסימונים ובכל הקשור לקריאה מהדף – תו לא נכון הוא תו נסלח אבל קצב תקוע ומבולבל, לגמרי הורס את העבודה שהשקעת עד כה.

יש חשיבות גדולה מאוד לתשומת הלב בתהליך של קריאת התווים, והריכוז הוא ראשון במעלה. בתור התחלה, שמור על טמפו המתאים לך בצורה נוחה. זה הדבק המקשר את כל הדברים יחד. הדבר הבא זה להסתכל על חטיבות שונות של המקצב/חלוקה הקצבית  ולבחון אותם בעין:לראות באיזה פעמות הן, האם הן חזקות או חלשות, ככל שנביט על חטיבה גדולה יותר כך ההבנה תגדל.רק לבסוף התרכזו בכל תו, מרווח או דגש.

5.המשכיות

הדבר הכי חשוב לזכור זה מה קורה אם יש טעות, אל תפסיק. תו יכול לצאת לא נכון אתה יכול להסס לפני מקצב מסוים או להחמיץ תו או הדגשה, מה שלא יהיה, זה עבר, זה נגמר. פשוט המשך לנגן בקצב מתון מאיפה שהפסקת.

זה טריקי, אם אתה קורא משהו שהלחנת בידי עצמך למשל בסיטואציה של בחינה,אבל זה הרבה יותר קל לקרוא מוזיקה עם מבצעים נוספים כמו בתזמרות, או בדואט. נסה לקרוא תווים עם עוד אנשים עמ להתרגל לקסונפט של המשכיות גם שיש טעויות. כאשר אתה טועה בתו או בקצב, אתה תראה שהחיים ממשיכים ואתה תמשיך מאיפה שצריך.

בואו  נסכם

יש הרבה מה לשנות ולשפר בכל פעם שאנחנו מביים על מוזיקה, אבל הטריקים הקטנים האלו יכולים לשנות המון מהרגלי הקריאה שלנו. בואו ננסה וניתן להם הזדמנות ונבחן את התוצאות, סביר להניח שאתם כבר מבצעים חלק מהתרגילים האלו וחסר לכם אימון או הבהרה של אחד מהתרגילים לעיל בזמן הנגינה:

עברו על הצ'ק ליסט הבא:

  • ודא שאתם בסביבה ללא הפרעות ובריכוז מלא
  • לפני שמתחילים הבינו את הסולם, כמות סימני התק (דיאזים/במולים)  ושם הסולם – צריכים להיות ברורים מראש –  כמו כן, בידקו אם הם משתנים לאורך היצירה.
  • הסתכלו  על המוזיקה בחלוקה , חלקו את התיבות  ליחידות של פעימות וחצאים שלהם ( subdivision )
  • זהו תבניות קצביות ו/או כאלו עם מקצבים מסובכים.
  • זהה/צפה התחלות של סולם בעליה/בירידה וכן באקורדים מפורקים.
  • זכור לספור גם את ההפסקות אם זה עוזר – אפשר לשיר את ההפסקות בהברות שונות.
  • ודא שהעניים שלך תרות אחר התווים והתיבות הבאות כמה שיותר.
  • אל תהיה המום מהטעויות שלך, המשך לנגן ושפר בהמשך.

 

אם תהפוך את התרגילים האלו להרגלים, אתה תקבל ביטחון ותשתפר בקריאת תוים ראשונית מהדף

התחל עם יישום של הקונספטים הללו בחזרות, בהופעות ואפילו בזמן שאתה מתאמן, בחן אותם גם בעבודה משותפת עם חבר או הרכב. בחר למשל, דף רנדומלי שאינך מכיר, ספור את הקצב, ונסה להבין את הכתוב.אם יש טעות המשך ונגן כל מה שאתה כן יכול אם הקריאה שלך טובה, סימן שחלק מהתרגילים מוכרים לך, ויש לך את הפוטנציאל של קורא טוב, ובכל זאת אפשר לעשות כיוונון וריפרש על האימון שלנו. קח אחד מהרעיונות למעלה ויישם אותם בכל סיטואציה שבה אתה קורא תווים ללמוד פסנתר בצורה יעילה ולהבין את התאוריה המוזיקלית לעומק, יתן לך כלים להבנה מלאה יותר של אקורדים, סולמות וכמובן קריאת תווים ושיפור של היסודות המוזיקליים והמקצבים העומדים מולך. בסטודיו לפסנתר, תוכל לשפר דברים נוספים בזמן קצר עם המון כלים יעילים לכל סיטואציה מוזיקלית, אותם ניתן ליישם בקלות ובצורה הדרגתית. הביטחון שלך אף הוא ישתפר שתוכל לקרוא תווים בצורה חופשית בכל מקום ובכל זמן.

קבעו היום, פגישה ללא עלות, וקבלו פרטים  על הקורס שלנו  המכיל נגינה, קריאת תווים יסודות לאילתור ועוד: 0504-774664     www.pianotlv.com 

כתיבת תגובה