השאלה מודאלית

אקורדים מסורתיים יכולים להופיע כ power-chords (אקורד חסר) א גם כמשולשים/מרובעים/היפוכים  זה שלעצמו נותן המון אפשרויות. לא רע, אבל מה אם רוצים מהלך יותר אקזוטי? השאלה מודאלית יכולה להיות הפיתרון!  אנחנו יכולים להשאיל הרמוניות מסולמות פארלליים- סולם פארללי הוא בעצם סולם שמתחיל באותה הטוניקה למשל דו מג'ור ודו מינור כמו כן ניתן להשאיל כל אקורד מכל מודוס של דו (יוני, דורי,פריגי, לידי,מיקסולדי,אאולי, לוקרי).  מה יקרה אם "נשאיל" הרמוניה מסולם אחר (למשל מדו מינור) לתוך מהלך במגו'ר?האפשרויות מרובות.

 

השאלה מודאלית תייצר לנו אופציה  ל"הכליא" אקורדים מתוך סולם מסורתי (דו מג'ור לדוגמא) עם אקורדים המושאלים מסולם אחר אך חייב להתקיים ביניהם קשר. קשר פראללי paralelic וסמיכות טונאלית. לצורך ההסבר: דו מג'ור ודו מינור חולקים טוניקה (דו) כך גם כל המודוסים של דו.

את ההשאלה המודאלית ניתן לעשות בחופשיות,אף על פי שהשאלות מסויימות נהוגות יותר (לראיה, הטקסטים שפורסמו ביצירות שונות).

הרמוניה מודאלית מול השאלה מודאלית
הרמוניה מודאלית מול הרמוניה פארללית (סולם מינורי)

ניתן למשל להשאיל דרגה הרמונית מסולם מינורי של דו אל תוך הרמוניה של דו מג'ור ובכך ליצור מנעד רחב יותר של אפשרויות והרמוניה אקזוטית יותר. כמו כן  ניתן לגשת למודוסים של דו, ולהשאיל מהם דרגות שלא קיימות בדו מג'ור. הדרגות האלו יתנו פילפל וצבע חדש למהלך המקורי אותו רצינו לרענן.  בנוסף, אם נרצה להלחין מלודיה לאותו מהלך שהרכבנו, נוכל להשתמש בחלוקה לשני איזורים: חלוקה לסולם המג'ורי (או המקור בו בחרנו לטפל) וחלוקה לאקורד המושאל בו נשתמש בצלילי הסולם ממנו הוא הושאל.

מלודיה

איך נדע באיזה מלודיה להשתמש אחרי שהכנו מהלך הרמוני?

יש המון אופציות, אבל לשם הדוגמא ניתן להיצמד למודוס, בו האקורד "פועל" ואם יש דרגות ממודוס מקבילים – נשתמש בסולם בו השתמשנו.

וידאו נהיר וברור המספר בקצרה כיצד ליצור שינוי מודאלי וכיצד השאלה מודאלית תרענן את היצירה. מומלץ לשמוע עם אוזניות ולהתרכז:)

How to make interesting Chord Progressions with Modal Intercha…

Here's some unsolicited information on modal interchange for you folks: http://bit.ly/2rAUn1xI'm calling this "Music with Myles," and I'm considering making it into a regular series, depending on how this first episode is received. *If you think I should make more of these, sharing this video will go a long way.* Feel free to ask questions and request future topics in the comments as well.~I also have openings for Skype lessons. If you're interested in learning more about anything music related, message Myles Yang or email mylesyang@gmail.com for more info.~Cheers,Myles

‎Posted by Native Construct on‎ יום שלישי 30 מאי 2017

עוד מאמרים בבלוג של הסטודיו לפסנתר

הסבר מויקפדיה על השאלה מודאלית

borrowed chord (also called mode mixture and modal interchange) is a chord borrowed from the parallel key (minor or major scale with the same tonic). Borrowed chords are typically used as "color chords", providing harmonic variety through contrasting scale forms, which are major scales and the three forms of minor scales. Similarly, chords may be borrowed from the parallel modes, the various modes beginning on the same tonic as a scale, for example Dorian with D major.

הרמוניה מודאלית מול השאלה מודאלית

In the key of C Major, the regular diatonic chords are built as triads (or seventh chords) on the roots of each of the seven notes of the C Major scale (the notes, C, D, E, F, G, A, and B). The chords (triads in this example) built on these scale degrees (i.e., notes) would be C Major, d minor, e minor, F Major, G7, a minor and b diminished. In the key of c minor, the regular diatonic chords would be c minor, d half-diminished, Eb Major, f minor, g minor (or G7, as the leading tone is often sharpened), Ab Major, Bb Major. Thus, a song in C Major could "borrow" chords from c minor. For example, a simple song chord progression in C Major, such as I-IV-V (C Major-F Major-G Major) could have chords from the tonic minor added in. Thus, a new chord progression could add bVI (Ab Major) and bVII (Bb Major), thus giving us I-bVI-IV-bVII-V or C Major-Ab Major-F Major-Bb Major-G Major.

Six chords borrowed from the parallel minor key are commonly found in the BaroqueClassical and Romantic eras (shown here in C major):

D–F–A♭
Half-diminished supertonic seventh (iiø7) D–F–A♭–C
"Flat three" (♭III) E♭–G–B♭
Minor subdominant (iv) F–A♭–C
 

"Flat six" (♭VI)

A♭–C–E♭
Fully diminished leading-tone seventh (viio7) B–D–F–A♭

The following three chords are also found in Romantic era, albeit rarely:

Minor subdominant seventh (iv7) F–A♭–C–E♭
Subdominant flat seventh (IV7) F–A–C–E♭
Dominant flat ninth (V9) G–B–D–F–A♭

The Subdominant flat seventh, which contains an A♮, is borrowed from the parallel ascending melodic minor scale.

If the root of the borrowed chord is not in the original key, then the chord is named by the accidental. For instance, in a major key, a chord built on the parallel minor's sixth degree is a "flat six chord" written ♭VI.

I–♭VII–♭VI–♭VII in C

Chord progressions may be constructed with borrowed chords, including two progressions common in rock music, I–♭VII–♭VI–♭VII, common everywhere, and I–♭VI–IV, used a lot by bands including GenesisYes and Nirvana. ♭VII is from Mixolydian and ♭VI is found in both Aeolian and Phrygian. The ♭VII-I cadence with ♭VII substituting for V is common, as well as ♭II–I, ♭III–I, and ♭VI–I. In popular music, the major triad on the lowered third scale degree (♭III), the major triad on the lowered sixth scale degree (♭VI) and the major triad on the lowered seventh scale degree, or "flat seven" (♭VII) are common. In C major, these chords are E♭, A♭, and B♭ respectively.

A common borrowed chord from a parallel major key is the Picardy third.

"Backdoor progression ii–V" in C: ii–♭VII7–I ♭VII7 is borrowed from the parallel minor rather than Mixolydian as ♭VII may be. In major the typical chords borrowed from minor are iv, ♭VI, ♭VII, and in jazz, the iio. The ♭VII is also known as the subtonic. The lowered-sixth occurs in many of the chords borrowed from minor and is a, "distinctive characteristic," of borrowed chords. Borrowed chords have typical inversions or common positions, for example iio6 and iiø6 5, and progress in the same manner as the diatonic chords they replace except for ♭VI, which progresses to V(7).

הלימוד לכל הגילאים רצוי ידע ורקע מקדים
הסטודיו לפסנתר במרכז תל אביב. להיות במרכז העינינים

 

מבצעים בסטודיו לפסנתר – חבילת שיעורים במחיר מוזל . צור קשר