תיאוריה:הסולם המג'ורי

סולם מז'ורי – אחד מהסולמות הדיאטוניים אשר מקורם במוזיקה מערבית. הסולם המז'ורי הוא המודוס היוני, שהשתמר מתקופת יוון העתיקה. הסולם בנוי משמונה תווים על המרווחים הבאים מצליל היסוד (שנותן את שם הסולם): פרימה זכה, סקונדה גדולה,טרצה גדולה, קוורטה זכה, קווינטה זכהסקסטה גדולה, ספטימה גדולה, ואוקטבה זכה (שהיא צליל היסוד רק גבוה יותר).

אפשר לסכם זאת בהופעת כל המרווחים הלא זכים בצורתם כמרווח גדול (המרווחים הזכים הם פרימה, קוורטה, קוינטה, אוקטבה) 

המאפיין העיקרי של הסולם המז'ורי לעומת המינורי הוא הטרצה הגדולה. .

אם מסתכלים בפסנתר על הסולם המז'ורי, ומתחילים מדו, אז כל הצלילים יהיו על הקלידים הלבניםדורהמיפהסוללהסי ודו.

סולם דו מז'ור

מבנה

לבניית סולם מז'ורי יש להתחיל מצליל הבסיס (לדוגמה דו) וככה להמשיך ברצף הבא: טוןטוןחצי טוןטוןטוןטוןחצי טון.

מבחינה טכנית ניתן לראות את הסולם כבנוי מזוג טטרקורדים  (רביעיית צלילים עוקבים )שסדר המרווחים בין הצלילים הוא :טון, טון, חצי טון, ובין שני הטטרקורדים המרווח הוא טון.

לתווים השונים בסולם המז'ורי ישנם שמות מיוחדים:

  • טוניקה – למשל, התו הבסיסי בסולם. בסולם דו מז'ור – התו דו.
  • סופרטוניקה – למשל, התו השני בסולם. בסולם דו מז'ור – התו רה.
  • מדיאנטה – למשל, התו השלישי בסולם. בסולם דו מז'ור – התו מי.
  • סובדומיננטה – למשל, התו הרביעי בסולם. בסולם דו מז'ור – התו פה.
  • דומיננטה – למשל, התו החמישי בסולם. בסולם דו מז'ור – התו סול.
  • סובמדיאנטה – למשל, התו השישי בסולם. בסולם דו מז'ור – התו לה.
  • טון מוביל – למשל, התו השביעי והאחרון בסולם. בסולם דו מז'ור – התו סי.

MOVABLE DO

בשיטת סולפג' ידועה, נהוג להתיחס לדו  רה מי כהברות אותן ניתן לשיר גם בסולמות שונים. לדוגמא, המרווח דו – סול, בסולם דו מג'ור , יכונה גם דו סול שנשיר בפועל את המרווח בסולם אחר. למשל, בסול מג'ור ננגן סול-רה ונשיר את זה כהברות "דו – סול"

לשיטה יש יתרונות שכן היא מקלה על ההטיות בין צלילים יסודיים לצלילים שעברו שינוי לדיאז או במול. בית הספר ברקלי המפורסם וכן מורים רבים לפיתוח שמיעה עושים שימוש בטכניקה זו, על מנת להעביר רעיונות מוזיקליים כמו מלודיות, או תבניות בס מסולם לסולם.

גם בסטודיו לפסנתר ניתן לקבל כלים דומים לחישוב מהיר של סולמות ולהטמעת טכניקות כמו MOVABLE DO

מקור : ויקפדיה עם הערות של הסטודיו לפסנתר

השארת תגובה