ליווי שירים? המפתח זה הסולם

שואלים אותי כל הזמן, איך ללוות שיר?

ליווי שירים נכון, הוא ליווי שניתן להתאים לטקסט. ולצורה שלו, למשקל שלו, או במילים אחרות, אתם חייבים לנגן בקצב. בנגינה בפסנתר, הדבר דורש גם יכולת, ואיך נשיג אותה? בתחילה נלמד את מהלך האקורדים, הצורה שבה השיר בנוי והמלודיה שלו , לאחר שנשלוט באלמנטים אלו, נוכל להתחיל להריץ השיר במשקלים שונים, חריזה קצבית וליווי מתאים, ניתן להתאים לכל שיר אינסוף מקצבים , כי בד"כ אנו מזהים שיר מוכר על פי התפיסה הקצבית שלו. מסובכת או פשוטה, לאוזן זה לא משנה, מה שאנחנו אוהבים, קשור מאוד לתחביר הריתמי של השירים אותו אנחנו שומעים.

Adele השירים שלה? קלללללללל

כבר בגיל צעיר התחלתי להלחין שירים, זה היה המקור ללימוד שלי, אם הצלחתי להלחין שיר, אז כל השאר לא נראה לי קשה. אם אתה בעל מטרה מוזיקלית, אתה תגיע אליה, אותו דבר קרה עם שירים פופלאריים שלמדתי, זה לא שינה לי ולא נראה לי גם קשה ללמוד שיר שמישהו כתב, ברגע שהיה אתגר, ונכנסתי לפעולה, התמסרתי לזה. נכון, צריך אוזן מוזיקלית, נכון , צריך היכרות עם אקורדים אבל זה לא העיקר.הביצוע, צריך להיות איכותי, זורם ומשכנע.

איך נגיע למצב שבו נלווה שיר כמו שצריך? ובכן ישנם כמה דרכים:

תשתית תיאורטית: ראשית, יש להכיר את הסולם שבו השיר שכתוב. איך נלמד סולמות? אפשר לעיין בפוסט הזה על מנת , להבין ראשית מהו סולם ואיך הוא בנוי ומתנהג. בפועל סולם, סט של שבעה צלילים, עליה נשענת המלודיה שאותו מלחין כתב. מה הכונה? הכוונה היא שהחומר המוזיקלי, מותאם לכמות צלילים מוגבלת ובעלת הגיון משלה (הסולמות בדרך כלל מחולקים למג'ור ומינור ולכל אחד אבני בניה מסוימים מאוד).

אם מבינים, שבמוזיקה המערבית, הסולם הינו חלק אינטרגלי מהסיפור, זה הופך את החיים ליותר קלים, למשל, יש סולם מג'ורי שהוא לא יותר מסט תיכנון פשוט של מרווחים: 1; 1; 0.5., 1, 1, 1, 0.5

אם מבינים את המג'ור השאר פשוט יותר. הולכים למדרגה השישית (הצליל השישי =לה) ומתחילים לעלות משם, ככה מתקבל סולם מינורי, מלה  עד לה אוקטבה למעלה.

קיבלנו שני מערכות שונות: מג'ור ומינור.

לכל מערכת ניתן ליצור באופן לוגי את האקורדים שלה, דרגות הרמוניות שמושתתות על הסולם כך למשל:

דרגה ראשונה בסולם מג'ור למשל דו, יתן את הצלילים המתקבלים מהשורש (דו) פלוס הטרצה הראשונה (מי) וממנה עוד אחת (סול) נמשיך בצורה דומה על הצליל השני (רה, פה, לה) וכך הלאה.

לאחר קבלת הדרגות, נכנה אותם בשם: ראשונה, היא זו שהושתתה על בסיס הצליל הראשון (דו ) שניה מתחילה בצליל רה וכן הלאה.

הדבר עוזר לנו למקום דברים בשם, ובצורה, ולפעמים אף שנוכל לבנות בצורה רגשית ואינטואיטיבית את הדרגות,הרבה יותר מובן לנגן אותם על פי הגיון הסולם הנתון מראש.

עכשיו זה נהיה פשוט, אחרי שיש לנו תשתית של ראשונה, שניה וכו'

קל לנו לשמוע את הדרגות בצורה כזאת, חשוב

  • נקשיב לשיר מספיק פעמים ונדע אותו, כולל את הסולם המקורי שלו
  • מיומנות באצבעות למה אפשר לנגן

בנוסף לזה, המיומנות שנלווית  לאקורדים היא המיומנות הקצבית, כאן היתי עוצר רגע, ומנסה לבקש ממכם דבר כזה: תדמיינו מתופף מנגן מקצב פשוט בארבע רבעים, מספר תיבות.

מקצב רוק פשוט למשל:

לאחר  ש"ננעלנו" על תפקיד התופים, קל יותר לנגן את המקצב, ולהגיב אליו.

לסיכום, ליווי שיר, פשוט ככל שיהיה או מורכב ככל שיהיה, דורש אלמנטים של תשתית נכונה, והבנה של דרגות הסולם, בנוסף לכך הליווי של השיר צריך להכיל אלמנטים קצביים כמו התיחסות למקצב של השיר (תפקיד התופים אם תרצו) אליו הליווי ממוגנט, ובין השניים חיב להיות דיאלוג הדוק. אחרת, נקבל רק אקורדים ללא הגיון קצבי, והקסם של השיר יתפוגג.

רוצים שיעורים? תתאמנו על שירים פשוטים בעלי מספר אקורדים זוגי (2/4/6/8 ) ומקצב פשוט (רוק, רגאי,סול ופופ)