Jazz: Upper structures

 כיצד נכיל אקורדים עילאיים (אפר סטרקצ'קרס ) בנגינת סולו מלודי

המפתח לשימוש ב upper structures טמון בהבחנה באקורדים הפשוטים: מג'ור ומינור, שקיימים באפשרויות שנוצרו מהסולם התחליפי  altered אקורדים מעין אלו משמשים נגנים בכלים הרמוניים כמו גיטרה ופסנתר ב"הירמון" שלהם, אך ניתן להשתמש בהם בצורה יעילה גם בנגינת סולו מלודי

האם לקחת בחשבון שתוכל לנגן למשל אקורד משולש F#m  על אקורד C7b9 או אקורד F major על A7alt?

שימוש באקורדים תחליפיים נותן לנו שני יתרונות, לא רק שנשתמש בסאונד חריף מעניין וטעים אלא  אנחנו גם ננגן אקורד מלא – רק לא האקורד הצפוי והמוכר…

שני הדרכים ליצור אלטרנטיבה לאקורדים דומיננטיים  הם 7b9   , או   7alt  – את האקורדים שנקבל נבנה על פי הסולם בצורה הבאה שינוי לפי סולם מוקטן  (טון- חצי )  לפי האקורד הראשון או החלפת הסולם תחליפי altered  לפי האקורד השני

ראה דוגמא ראשונה [C7]

C7b9

C7alt

ניתן לתאר את האקורדים המשולשים במצאנו בסולם כך (שימו לב למספרים)

C7b9

C7alt

  • סליחה על התיווי האנהרמוני, אין ברירה אלא להחליף חלק מהשמות שמתעסקים עם אקורדים שחורגים בצורה ברורה מהסולם המקורי
  • שימו לב ש F# וגם Ebm  נמצאים בשני המערכות שהגדרנו.
  • ניתן למצוא גם אקורדים נוספים אך הם לא מעניינים. נקודת ההנחה שלנו היא שמה שמעניין מכיל בתוכו צלילי אקורד.

הדרך להפנים את האקורדים בכל הסולמות היא לחשב ולחשוב אותם על פי ספרות רומיות כך שלמשל #IV הוא הלכה למעשה אקורד מג'ורי הבנוי על המדרגה ה#IV של סולם האב (במקרה שלנו, בדקנו את C ולכן זה F#) או למשל bIIIm הוא המשולש המינורי  שיושב על המדרגה ה bIII של סולם האב (במקרה שלנו, בדקנו את C ולכן נקבל Ebm) וכן הלאה

Chick Corea makes lots of use of upper structures
צ'יק קוריאה נוהג שימוש בסטרקצ'רס

 

סיכום 

7b9 Upper Structures

  • אקורדים אפשריים מג'וריים:  bIII #IV VI
  • אקורדים אפשריים מינוריים:  bIIIm #IVm

7alt Upper Structures

  • אקורדים אפשריים מג'וריים  #IV bVI:
  • אקורדים אפשריים מינוריים: #Im bIIIm

7b9 / 7alt Upper Structures (עובד בשניהם)

#IV bIIIm.

התמקדות במשולשים אלו בשימוש בקוי מלודיה בסולו עושים שימוש בצלילי האקורד מעל לדומיננטה ומאפשרים קשר מבני מקביל חזק בין הדרגה II  וה V. המשלוש יכול להיפתר בצורה חלקה אל תוך צליל מצלילי האקורד הראשון למשל:     Gm7          C7b9          FM

שילוב שני אקורדים על אותו הדומיננט יותר אפקטיבי בפראזות קצרות  פי שניים  מאורך התיבה

שים לב שנהוג לנגן את הראשון ואז רק את האלטרציה של הדומיננטה על אותו אקורד אפילו אם האלטרציה לא מופיעה בכיתוב האקורדים המקורי

uslinesa

אין בעיה להפוך את המהלך למהלך מינורי[ minor II-V-I]  פשוט תורידו את המדרגה החמישית [5th] בחצי טון באקורד II והנמיכו את צליל הטרצה [3rd]באקורד האב [I]

חומר מתקדם

למעשה הסולם התחליפי altered chord scale הוא מודוס במינור המלודי , נביט רגע על האקורד – C7alt   למעשה הוא מודוס שביעי [VIIth] בסולם רה במול מינור מלודי [Db  melodic minor]

המשמעות שבכך היא שמשולשים שפועלים  בסולם המתבקש C7alt יעבדו גם בכל אחד מצלילי סולם האב ( כאמור סולם מינורי, מלודי הנמצא חצי טון למעלה)

Db melodic minor

uslinesb

אקורדים בהם ניתן להשתמש:

DbΔm, (Ebsusb9), EΔ+5, (Ab7b13), Gb7+4, Bbm7b5, C7alt

האקורדים שאינם מתאימים לסולם האב – פחות נפוצים [ נדרשת התאמה בין היתר  לצלילי האקורד ], מכאן ניתן להשתמש באקורדים העליונים הרלבנטיים  ולהחליף ביניהם – לפי הסולמות שהגשנו כאן

בסופו של דבר, כדאי שתדע/י את כל האקורדים שמגיעים מהמינור המלודי כסט של אקורדים  גרעיניים בכל סולם. שאפו לזה, למרות שאני מודה שזה כאב ראש לא קטן, אפשר במקום זאת, להתחיל עם כמה אקורדים שנשמעים לנו פיקנטיים במיוחד, למשל  אקורדים אותם פוגשים בסטנדרטים

כאשר בוחנים מהלך הרמוני על גבי סטנדרט. החליטו מראש על האפר סטרקצ'ר בו אתם מתכוונים  להשתמש על גבי האקורדים הספציפיים שבקטע.

הצורה הכי קלה להפנמה של המשולשים שקיימים על 7alt תהיה ללמוד את הסולם המינור המלודי המופיע כאן בצורה של סולם אב. עבודה קצת מאתגרת! אבל לגמרי שווה את זה, זה הדרך בה אתם מנגנים תשתנה!

בהצלחה עם דפוס הפעולה שהוצע כאן! הרגישו חופשים לכתוב רעיונות משלכם!

תורגם מאנגלית על ידי גלעד חצב 30/05/2016 | המאמר המקורי נכתב על ידי Jason lyon | לינק כאן

השארת תגובה